Nástupnický studijní program: Historie se zaměřením na vzdělávání maior

Typ studia: bakalářský

Forma studia: prezenční

Kontaktní osoba za pracoviště: doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.

 

Informace pro studenty:

Při změně akreditace došlo zejména k formálním změnám v tom smyslu, že byly vytvořeny předměty typu Seminární práce k…, které v původní akreditaci samostatně nebyly, nicméně jejich obsah byl součástí i předmětů původní akreditace. Nově se v nové akreditaci objevily jako povinné předměty Dějepis v kurikulu sekundární školy 1 a 2, které byly v původní akreditaci obsaženy pod jiným názvem jako povinně volitelné.

Okruhy ke státním závěrečným zkouškám zůstaly v původní i nové akreditaci stejné.

 

Podrobnosti o studijním plánu:

Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.

 

Specializace v pedagogice – Historie se se zaměřením na vzdělávání

Povinné předměty:

Zkratka předmětu

Název předmětu

Garant předmětu

KHI/XDSP

Dějiny starověku

PhDr. Ivana Koucká, Ph.D.

KHI/XDP

Dějiny pravěku

Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D.

KHI/XDSDH

Seminář k děj. starověku DH

PhDr. Ivana Koucká, Ph.D.‘

KHI/XUH

Úvod do hist. práce a hist. proseminář

prof. PhDr. Jana Burešová, CSc.

KHI/XDS

Dějiny středověku

doc. Mgr. Jan Stejskal, M.A., Ph.D.

KHI/XDRN

Dějiny raného novověku

prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D.

KHI/XD19

Dějiny 19. století

doc. Mgr. Radmila Švaříčková Slabáková, Ph.D.

KHI/XD20

Dějiny 20. století

prof. PhDr. Jana Burešová, CSc.

 

Studijní program – Historie se zaměřením na vzdělávání maior

Povinné předměty:

Zkratka předmětu

Název předmětu

Garant předmětu

KHI/XDPS

Seminář z dějin pravěku

Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D.

KHI/XDSP

Dějiny starověku

Mgr. Patrik Paštrnák, M.A., D.Phil.

KHI/XUH

Úvod do hist.práce a hist.proseminář

prof. PhDr. Jana Burešová, CSc., prof. PhDr. David Papajík, Ph.D.

KHI/YDP

Dějiny pravěku

Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D.

KHI/XDS

Dějiny středověku

doc. Mgr. Jan Stejskal, M.A., Ph.D.

KHI/XSP1

Seminární práce k dějinám středověku

doc. Mgr. Jan Stejskal, M.A., Ph.D.

KHI/XDRN

Dějiny raného novověku

doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.

KHI/XSP2

Seminární práce k dějinám ran. novověku

doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.

KHI/XD19

Dějiny 19. století

doc. Mgr. Radmila Švaříčková Slabáková, Ph.D.

KHI/XSP3

Seminární práce k dějinám 19. století

doc. Mgr. Radmila Švaříčková Slabáková, Ph.D.

KHI/XD20

Dějiny 20. století

prof. PhDr. Jana Burešová, CSc.

KHI/XSP4

Seminární práce k dějinám 20. století

prof. PhDr. Jana Burešová, CSc.

KVS/DK1@

Dějepis v kurikulu sekundární školy 1

PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

KVS/DK2@

Dějepis v kurikulu sekundární školy 2

PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

 

 

Nástupnický studijní program: Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior

Typ studia: bakalářský

Forma studia: prezenční/kombinovaná

Kontaktní osoba za pracoviště: PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

 

Informace pro studenty:

Při změně akreditace některé předměty byly přesunuty do navazujícího magisterského studijního programu, některé zůstaly ve shodném obsahu v nové akreditaci, některé odpovídají původním předmětům částečně, některé byly vytvořeny nově a v původní akreditaci nebyly obsaženy. Níže tyto čtyři kategorie uvádíme.

  • Předměty, které byly z původní akreditace přesunuty do navazujícího magisterského studia v akreditaci aktuálně platné:

Dějiny náboženství; Filozofie 1 a 2.

  • Předměty, které zůstaly z původní akreditace obsahově shodné ve stávající akreditaci:

Metodika seminárních a kvalifikačních prací; Základy etiky 1 a 2.

  • Předměty, které z původní akreditace odpovídají částečně obsahově těm, které jsou ve stávající akreditaci:

Historie českých zemí 1 a 2; Teorie politické vědy; Politické systémy; Dějiny evropské integrace; Sociologie; Teorie právní vědy; Mezinárodní vztahy, Výchova k občanství a společenskovědní základ v kurikulárních dokumentech; Základy ekonomie 1 a 2.

  • Předměty, které byly ve stávající akreditaci vytvořeny nově:

Člověk ve společnosti; Sociální etika a morálka pro učitele, Duševní hygiena; Státní správa a samospráva pro učitele; Výchova k demokracii; Mezikulturní psychologie; Aktuální témata současné společnosti.

Změny v obsahu povinných předmětů se odrazily i v podobě znění tematických okruhů pro SZZ. Konkrétně byly vypuštěny okruhy z filozofie (č. 19-23) a náboženství (č. 12-15) a částečně z politologie (č. 6). Přibyly okruhy z vlastivědného základu (č. 18), dějin kultury (č. 1), globalizace (č. 9), oborově didaktický základ studijního programu (č. 11 a 12).

Zbývající původní okruhy (tj. 1-5, 7-11 a 16-18) zůstaly obsahově podobné i v novém znění okruhů pro SZZ.

Níže uvádíme úplné znění původních okruhů k SSZ a okruhů ze stávající akreditace.

 

Okruhy původní akreditace:

  1. Československo a Česká republika v evropském historickém kontextu 20. století: postavení Československa v meziválečné Evropě, Československo jako součást sovětského mocenského bloku, postavení České republiky v současné mezinárodní politice.
  2. Politický systém První československé republiky (1918-1938) – ústava, rozdělení státní moci, nejdůležitější politické proudy a směry.
  3. Národní a národnostní vývoj českých zemí, Československa a České republiky od národního obrození do současnosti.
  4. Totalitní a nedemokratické režimy v Československu v období 20. století – charakter a cíle nacistické okupace a základní etapy vývoje československé společnosti v letech 1948–1989.
  5. Významné osobnosti a jejich koncepce české a československé státnosti a politiky: Karel IV., František Palacký, T. G. Masaryk, Václav Havel.
  6. Politika v pojetí vybraných myslitelů – Platón, Aristoteles, Niccolo Machiavelli, Thomas Hobbes, John Locke, Samuel P. Huntigton.
  7. Hlavní politické ideologie – konzervatismus (E. Burke), liberalismus (J. Locke), socialismus (K. Marx), fašismus (B. Mussolini).
  8. Nedemokratické politické systémy a jejich výrazné příklady – totalitarismus a autoritářství, totalitní systémy nacistického Německa a SSSR.
  9. Volby, volební právo a volební systémy – vymezení, rozdíly a příklady konkrétních zemí (Velká Británie, USA, Francie, SRN, ČR).
  10. Politické strany – jejich vymezení a funkce. Základní typy stranických systémů. Stranický systém České republiky.
  11. Příčiny, průběh a výsledky integrace Evropy po 2. světové válce včetně alternativních integračních projektů. Evropská unie – její orgány a principy fungování.
  12. Křesťanství – základní principy a charakteristika, vznik a historický vývoj.
  13. Judaismus – základní principy a charakteristika, vznik a historický vývoj. Stát Izrael.
  14. Islám – základní principy a charakteristika, vznik, historický vývoj a současnost.
  15. Významná „východní“ náboženství – buddhismus, hinduismus, čínská náboženství.
  16. Etika jako vědní disciplína, její předmět, význam a druhy, Kantovo pojetí vztahu etiky a morálky.
  17. Hlavní etická témata a velké osobnosti etiky (včetně konkretizace a aktualizace na soudobou společnost) v antice (Platón; Aristoteles, Epikúros, Zénón z Kitia), středověku (T. Akvinský) a renesanci (B. Spinoza).
  18. Hlavní etická témata a velké osobnosti etiky (včetně konkretizace a aktualizace na soudobou společnost) v novověku (J. Bentham, J. S. Milll; I. Kant; F. Nietzsche) a v současnosti (paradigma diskurzivní a evoluční etiky; T. Halík).
  19. Filosofie a její jednotlivé disciplíny v historii a současnosti, vztah ke speciálním vědám. Příklady otázek a problémů v jednotlivých filozofických disciplínách.
  20. Vznik filozofie a její rozvoj v antice, nejvýznamnější antické filozofické školy a jejich představitelé, ústřední filozofické myšlenky Sókrata, Platóna a Aristotela.
  21. Charakter, etapy a představitelé středověké filozofie, patristika, scholastika a spor o univerzálie.
  22. Hlavní směry a představitelé filozofie renesance a novověku, empirismus, racionalismus, I. Kant.
  23. Nejvýznamnější filozofické proudy 19. a 20. století a jejich představitelé – Hegel, Comte, Marx, Nietzsche, Dewey, Husserl, Jaspers ad.

 

Okruhy stávající akreditace:

  1. Proměny a role masových médií v moderní společnosti.
  2. Vznik a vývoj koncepce lidských práv a charakteristika jejich aktuálního stavu na
  3. vybraných příkladech.
  4. Možnosti uplatnění demokratických principů v ČR.
  5. Složky a orgány státní moci a jejich základní funkce.
  6. Základní charakteristika politického, volebního a stranického systému v ČR.
  7. Základní pojmy a principy ekonomie a příklady ekonomických teorií.
  8. Evropská integrace po 2. světové válce. EU. Vztah EU a ČR.
  9. Významné mezinárodní vládní i nevládní organizace (mimo EU).
  10. Současné mezinárodní a mezietnické konflikty ve světě. Jejich příčiny a příklady.
  11. Charakteristika, příčiny, pozitivní i negativní důsledky globalizace. Příklady jejích
  12. projevů v ČR i ve světě.
  13. Charakteristika odborných obsahů klíčových společenskovědních disciplín ve
  14. vzdělávacích oblastech RVP ZV.
  15. Charakteristika odborných obsahů klíčových společenskovědních disciplín ve
  16. vzdělávacích oblastech RVP G.
  17. Etika jako vědní disciplína (její předmět, význam, druhy).
  18. Hlavní etická témata a velké osobnosti v antice.
  19. Hlavní etická témata a velké osobnosti etiky ve středověku.
  20. Hlavní etická témata a velké osobnosti etiky v novověku.
  21. Hlavní etická témata a směry v moderní společnosti.
  22. Státní symboly, svátky a významné dny ČR – jejich geneze a význam
  23. Významné osobnosti české historie a jejich koncepce české a československé státnosti
  24. a politiky (Karel IV., F. Palacký, T. G. Masaryk, V. Havel ad.)
  25. Nejvýznamnější mezníky československé a české historie 20. a 21. století
  26. Totalitarismus a autoritářství (charakteristika, rozdíly a konkrétní příklady)
  27. Národní a národnostní vývoj českých zemí, Československa a České republiky ve 20.
  28. a 21. století.

 

Podrobnosti o studijním plánu:

Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.

 

Specializace v pedagogice – Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání

Povinné předměty:

Zkratka předmětu

Název předmětu

Garant předmětu

KVS  BDNAQ

Dějiny náboženství

Doc. Giuseppe Maiello

KVS  BEZ1Q

Základy ekonomie 1

Dr. Alena Opletalová

KVS  BFI1Q

Filozofie 1

Doc. Zdeněk Novotný

KVS  BSOCQ

Sociologie

Doc. Giuseppe Maiello

KVS  BEZ2Q

Základy ekonomie 2

Dr. Alena Opletalová

KVS  BFI2Q

Filozofie 2

Doc. Zdeněk Novotný

KVS  BHZ1Q

Historie českých zemí 1

Dr. Pavel Kopeček

KVS  BTEPQ

Teorie politické vědy

Dr. David Hampl

KVS  BZE1Q

Základy etiky 1

Dr. Tomáš Hubálek

KVS  BHZ2Q

Historie českých zemí 2

Dr. Pavel Kopeček

KVS  BPSYQ

Politické systémy

Dr. David Hampl

KVS  BZE2Q

Základy etiky 2

Dr. Tomáš Hubálek

KVS  BDEVQ

Dějiny evropské integrace

Dr. David Hampl

KVS  BMSEQ

Metodologický seminář

Dr. Pavel Krákora

KVS  BTPRQ

Teorie právní vědy

Dr. Zdenka Nováková

KVS  BVOSQ

Výchova k občanství a společenskovědní základ v kurikulárních dokumentech

Doc. Antonín Staněk

KVS  BMVZQ

Mezinárodní vztahy

Dr. David Hampl

 

 

Studijní program – Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior

Povinné předměty:

Zkratka předmětu

Název předmětu

Garant předmětu

KAZ PBCS@

Člověk ve společnosti

Doc. Martina Cichá

KAZ PBKP@

Kultura a její proměny

Doc. Martina Cichá

KPG STU@

Sociální teorie pro učitele

Dr. Pavel Neumeister

KVS CJI@

Člověk a jeho identita

Dr. Pavel Kopeček

KVS KPS@

Kultura a její proměny – seminář

Dr. Pavel Kopeček

KVS SEM@

Sociální etika a morálka pro učitele

Dr. Tomáš Hubálek

KVS VKS@

Významné kapitoly světových dějin pro učitele

Dr. Pavel Kopeček

KVS VZ@

Vlastivědný základ

Dr. Pavel Kopeček

KPG ČHO@

Člověk a hospodářství

Dr. Alena Opletalová

KPG ČPR@

Člověk a právo

Dr. Zdena Nováková

KPS DUH@

Duševní hygiena

Doc. Irena Plevová

KVS CS@

Člověk a stát

Doc. Karel Konečný

KVS EPL@

Etické principy lidských práv pro učitele

Dr. Tomáš Hubálek

KVS SSS@

Státní správa a samospráva pro učitele

Dr. Pavel Krákora

KVS VD@

Výchova k demokracii

Dr. Pavel Krákora

KPS MKP@

Mezikulturní psychologie

Dr. Lucie Váchová

KVS ATS@

Aktuální témata současné společnosti

Dr. Pavel Krákora

KVS CGS@

Člověk a globální svět

Doc. Karel Konečný

KVS GMS@

Globalizace a mezinárodní spolupráce pro učitele

Dr. Pavel Krákora

KVS MES@

Moderní evropská státnost pro učitele

Dr. Pavel Kopeček

KVS CED@

Člověk a jeho etická dimenze

Dr. Tomáš Hubálek

KVS CES@

Člověk a jeho etická dimenze – seminář

Dr. Tomáš Hubálek

KVS VK1@

Výchova k občanství v kurikulu I

Doc. Antonín Staněk

KVS VK2@

Výchova k občanství v kurikulu II

Doc. Antonín Staněk

Nástupnický studijní program: Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior

Typ studia: navazující magisterský

Forma studia: prezenční

Kontaktní osoba za pracoviště: doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.

 

Informace pro studenty:

Oproti původní akreditaci došlo v té nové ke zvýšení počtu povinných předmětů orientovaných na didaktickou složku praktické přípravy budoucích učitelů dějepisu (předměty Cvičení z didaktiky dějepisu 1,2,3). Spíše formální změnou je pak v nové akreditaci zařazení povinných předmětů Souborná zkouška z trendů a nauky o pramenech I a II, které byly i v původní akreditaci obsaženy v rámci diplomových modulů. Okruhy státních závěrečných zkoušek zůstaly v původní i nové akreditaci stejné, mnohem větší důraz je ale nyní v rámci těchto okruhů kladen na výukové uplatnění oborové složky studovaného programu.

Okruhy ke SZZ viz zde.

 

Podrobnosti o studijním plánu:

Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.

 

Učitelství pro střední školy – Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol

Povinné předměty:

Zkratka předmětu

Název předmětu

Garant předmětu

KVS/NDDD1

Didaktika dějepisu I

PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

KVS/ NDDD2

Didaktika dějepisu II

PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

KVS/ NDDD3

Didaktika dějepisu III

PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

 

Studijní program – Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior

Povinné předměty:

Zkratka předmětu

Název předmětu

Garant předmětu

UDD1

Didaktika dějepisu 1

doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.

CD1@

Cvičení k didaktice dějepisu 1

PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

UDD2

Didaktika dějepisu 2

doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.

CD2@

Cvičení k didaktice dějepisu 2

PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

CD3@

Cvičení k didaktice dějepisu 3

PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.

USZT1

Souborná zkouška z trendů a nauky o pramenech I.

Mgr. et Mgr. Michaela Antonín Malaníková, Ph.D. ad.

USZT2

Souborná zkouška z trendů a nauky o pramenech II.

Mgr. et Mgr. Michaela Antonín Malaníková, Ph.D. ad.

 

 

 

Nástupnický studijní program: Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior

Typ studia: navazující magisterský

Forma studia: prezenční/kombinovaná

Kontaktní osoba za pracoviště: doc. PhDr. Karel Konečný, CSc.

 

Informace pro studenty:

Při změně akreditace některé předměty byly z navazujícího magisterského studia převedeny do nové akreditace bakalářského studia, některé předměty zůstaly ve shodném obsahu i v nové akreditaci, některé odpovídají původním předmětům částečně, některé byly vytvořeny nově a v původní akreditaci nebyly obsaženy.

Níže tyto čtyři kategorie uvádíme.

  • Předměty, které byly z původní akreditace navazujícího magisterského studia přesunuty do bakalářského studia v akreditaci aktuálně platné:

Finanční gramotnost; Právní gramotnost.

  • Předměty, které zůstaly z původní akreditace obsahově shodné ve stávající akreditaci:

Didaktika vzdělávacího oboru 1 a 2; Aplikovaná etika a výchova k občanství; Teorie výchovy a výchova k občanství.

  • Předměty, které z původní akreditace odpovídají částečně obsahově těm, které jsou ve stávající akreditaci:

Filozofie jako systém; Sociologie výchovy; Vývoj správy a samosprávy; Filozofická antropologie; Rozbor textů současné filozofie; Česká filozofie.

  • Předměty, které byly ve stávající akreditaci vytvořeny nově:

Občan a ideologie; Občanská participace; Ústavnost a parlamentarismus pro učitele; Vývoj a formy občanství; Psychologie v každodenním životě; Společnost a náboženství; Průřezová témata ve výchově k občanství.

 

Změny v obsahu povinných předmětů se odrazily i v podobě znění tematických okruhů pro SZZ. V obou akreditacích jsou okruhy rozděleny do dvou částí – tzv. humanitního a společenskovědního základu a didaktiky oboru.

Pro část humanitního a společenskovědního základu platí, že některé zkušební okruhy z původní akreditace zůstaly obsahově podobné (2-21), některé byly vypuštěny (1, 22) a některé byly pro stávající akreditaci nově formulovány (7).

Pro část okruhů z oborové didaktiky platí, že některé zkušební okruhy z původní akreditace zůstaly obsahově podobné (1-18, 20, 23), některé byly vypuštěny (19, 21, 22, 24).

Níže uvádíme úplné znění původních okruhů k SSZ a okruhů ze stávající i aktuálně platné akreditace.

 

Okruhy původní akreditace:

Humanitní a společenskovědní oborový základ studijního oboru

  1. Evropská integrace po 2. světové válce. Evropská unie a její instituce. Česká republika a EU.
  2. Občanská společnost – vymezení a tradice. Občanská společnost v Československu a v České republice.
  3. Charakteristika politického systému v Československu v letech 1948–1989. Proces tranzice a jeho projevy v české společnosti.
  4. Charakteristika politického, stranického a volebního systému v České republice.
  5. Filozofie staré Číny. Konfucianismus a taoismus.
  6. Největší předsokratovští antičtí filozofové a aktuálnost jejich učení pro utváření obrazu světa a společnosti.
  7. Aktuálnost filozofie Sokrata, jeho současníků, následovníků i myslitelů pozdní antiky pro současnost.
  8. Filozofie patristiky a scholastiky – zdroje inspirace pro moderní myšlení.
  9. Změna paradigmatu v novověké filozofii – racionalismus, empirismus, Kant a konec staré metafyziky, „moderní“ myšlení a jeho důsledky.
  1. Německá pokantovská filozofie – nové vidění přírodní i společenské reality.
  2. Filozofie pragmatismu a jeho hlavní a pedagogické zásady. W. James, J. Dewey.
  3. Kritická teorie Frankfurtské školy a její hlavní představitelé. E. Fromm, J. Habermas.
  4. Hermeneutika – H. G. Gadamer.
  5. Scientismus a antropologismus v nejvýznamnějších směrech filozofie 20. století, motivy vzniku postmodernismu.
  6. České filozofické myšlení od svých počátků do 19. století a jeho odkaz pro budoucnost.
  7. T. G. Masaryk a pozdější česká filozofie, úsilí o vědeckou pravdu.
  8. Etika jako vědní disciplína, její předmět, význam a druhy, Kantovo pojetí vztahu etiky a morálky.
  9. Etické a morální hodnoty a jejich historická a společenská podmíněnost (vymezení, členění, vlastnosti). Konkretizace a aktualizace na postmoderní společnost.
  10. Aplikovaná etika (význam, charakteristika, klíčová aktuální témata). Aplikovaná etika v profesi pedagoga. Vytváření etických kodexů a jejich význam.
  11. Podoby vztahu etiky a náboženství, možná pozitiva i negativa jednotlivých poměrů.
  12. Etické koncepce v monoteistických náboženstvích (judaismus, křesťanství, islám).
  13. Filozofické a jiné formy ateismu, jejich vývoj a význam (pozitivní a negativní).

 

Oborová a předmětová didaktika výchovy k občanství, občanského a společenskovědního základu

  1. Oborová didaktika společenských věd – mezioborová disciplína pedagogického zaměření.
  2. Vědecký výzkum v oborové didaktice, druhy, úrovně. Aktuální otázky oborově didaktického výzkumu.
  3. Význam, cíle a úkoly společenských věd ve výchovně vzdělávacím procesu na základních a středních školách. Historie oboru.
  4. Odborné obsahy psychologie a sociologie ve vzdělávacích oblastech RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ.
  5. Odborné obsahy politologie a ekonomie ve vzdělávacích oblastech RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ.
  6. Odborné obsahy filozofie ve vzdělávacích oblastech RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ. Hlavní specifika didaktiky filozofie. Systematický a historický přístup k výuce filozofie.
  1. Odborné obsahy etiky a religionistiky ve vzdělávacích oblastech RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ.
  2. Evropská dimenze ve výchově k občanství – minulost a současnost.
  3. Základní pedagogické dokumenty v procesu tvorby předmětového didaktického systému.
  4. Didaktická analýza jako stěžejní metoda předmětové didaktiky.
  5. Učebnice a další edukační média v práci učitele výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu.
  6. Osobnost učitele výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu. Příprava učitele výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu na výuku (plánování učiva – ročníkový a tematický plán, plán na jednotlivé vyučovací hodiny, metody a formy).
  7. Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova ve vzdělávacích oblastech základního a gymnaziálního vzdělávání. Charakteristika, přínos a tematické okruhy.
  8. Průřezové téma Výchova demokratického občana v základním vzdělávání. Charakteristika, přínos, tematické okruhy.
  9. Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech v základním a gymnaziálním vzdělávání. Charakteristika, přínos, tematické okruhy.
  10. Průřezové téma Multikulturní výchova v základním a gymnaziálním vzdělávání. Charakteristika, přínos, tematické okruhy.
  11. Průřezové téma Environmentální výchova v základním a gymnaziálním vzdělávání. Charakteristika, přínos, tematické okruhy.
  12. Průřezové téma Mediální výchova v základním a gymnaziálním vzdělávání. Charakteristika, přínos tematické okruhy.
  13. Tvorba školního vzdělávacího programu pro základní a gymnaziální vzdělávání a vzdělávání na středních odborných školách.
  14. Informační technologie ve výuce výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu.
  15. Projektové vyučování ve výchově k občanství a občanského a společenskovědního základu.
  16. Plánování a příprava besed, exkurzí a soutěží školy v návaznosti na ŠVP ve výchově k občanství a občanského a společenskovědním základu.
  17. Klíčové kompetence ve výuce výchovy k občanství a společenskovědního základu v základním a gymnaziálním vzdělávání a na středních odborných školách.
  18. Tvorba testových úloh, hodnocení a evaluace ve výchově k občanství a občanském a společenskovědním základu.

 

Okruhy stávající akreditace:

Humanitní a společenskovědní oborový základ studijního oboru

  1. Volební právo a jeho vývoj. Volby a volební systémy
  2. Občanská společnost – vymezení, vznik, formování a tradice. Subjekty občanské společnosti. Občanská společnost v Československu a České republice
  3. Občanská participace a její formy
  4. Hlavní politické ideologie (konzervatismus, liberalismus, socialismus) – vznik a stručný vývoj do současnosti, charakteristika a významní představitelé
  5. Totalitní ideologie (komunismus, fašismus, nacismus) – charakteristika, představitelé a historické zakotvení
  6. Občanská práva a povinnosti – vznik, vývoj jejich pojetí a aktuální stav v současnosti
  7. Významné mezníky ústavněprávního vývoje v Československu (1918–1992)
  8. Ústavní systém a rozdělení státní moci v České republice
  9. Aplikovaná etika (význam, charakteristika, klíčová aktuální témata). Aplikovaná etika a axiologie v profesi pedagoga. Tvorba etických kodexů a jejich význam
  1. Paradigma Etické výchovy v českém kurikulu (principy, zásady, myšlenkové zdroje, metody). Přínosy a slabá místa celého konceptu
  2. Filozofie a její jednotlivé obory, vztah filozofie k vědeckému myšlení, směry ve filozofii reflektující vědecké myšlení: pozitivismus (A. Comte), novopozitivismus (B. Russel, L. Wittgenstein, R. Carnap), Popperův kritický racionalismus., filozofie mysli (A. Turing, J. Searle, D. Dennett)
  3. Vztah filozofie a náboženství. Filozofové a směry 19. a 20. století vycházející z předpokladu existence boha: S. Kierkegaard, filozofie dialogu (M. Buber, E. Lévinas), a další. Filozofická kritika náboženství (F. Nietzsche, L. Feuerbach). Teistický vs. ateistický existencialismus a hlavní představitelé
  4. Vznik filozofie a její rozvoj v antice. Předsokratovská antická filozofie, vrcholné období antické filozofie (Sokrates, Platón, Aristoteles) a pozdní antická filozofie (Plotínos, stoicismus, aj.)
  5. Charakter, etapy a představitelé středověké filozofie, patristika, scholastika a spor o univerzálie
  6. Politická filozofie v pojetí vybraných myslitelů – Platón, teoretikové společenské smlouvy (Hobbes, Locke, Rousseau), Niccolo Machiavelli a další
  7. Filozofie 17. a 18. století, vymezení empirismu a racionalismu, jejich hlavní představitelé, epistemologie Immanuela Kanta
  8. Důraz na koncept pravdy a pravdivého poznání v české filozofii (Jan Hus, Bernard Bolzano, J. A. Komenský, T. G. Masaryk)
  9. Německá idealistická filozofie 19. století (Fichte, Schelling, Hegel) a její kritická recepce: marxismus, pozitivismus (A. Comte), S. Kierkegaard a další
  10. Vlivy skepticismu a problematika relativismu ve filozofii: antický skepticismus, Descartova skepse jako východisko pro pravdivé poznání, poststrukturalismus (R. Rorty, J. F. Lyotard, J. Derrida aj.), postmoderna (M. Foucault, P. Feyerabend)
  11. Pragmatismus (Ch. S. Pierce, W. James, J. Dewey), vliv analytické filozofie a vznik neopragmatismu (W. V. O. Quine, R. Rorty)
  12. Kritické reakce na pozitivismus: fenomenologie (E. Husserl, M. Heidegger, J. Patočka), hermeneutika (H. -G. Gadamer), filozofie života (W. Dilthey, H. Bergson, H. Driesch)
  13. Definice náboženství a základní pojmy (teologie, religiozita, sekularizace, nová religiozita). Funkce náboženství a teorie jeho vzniku. Typologie náboženství (teistická: monoteistická, polyteistická vs. neteistická), zjevená vs. mystická, literární vs. neliterární)
  14. Křesťanství. Vztah křesťanství a judaismu, osobnost Ježíše ve vztahu k judaismu, historický vývoj (vznik, ustavení základních křesťanských dogmat, reformace, protireformace, moderní podoba křesťanství), základní charakteristika, nová křesťanská náboženská hnutí.
  15. Judaismus – základní principy a charakteristika, vznik a historický vývoj. Stát Izrael. Recepce judaismu v křesťanství a islámu. Židovská mystika a kabala
  16. Islám – základní principy a charakteristika, vznik, historický vývoj a současnost. Vztah islámu ke křestanství a judaismu, hlavní proudy a směry islámu, systém etiky a právní vědy islámu
  17. Významná „východní“ náboženství – buddhismus, hinduismus, čínská náboženství. Nová náboženská hnutí na nich založená

 

Oborově didaktický základ

  1. Společenský význam, cíle, místo, funkce a nejvýznamnější historické mezníky výchovy k občanství, občanského a společenskovědního základu v edukačním procesu na základních a středních školách. Výchova k občanství a Společenské vědy z pohledu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
  2. Interdisciplinární a mezioborový charakter oborové didaktiky společenských věd, vědecký výzkum v oborové didaktice, druhy, úrovně, aktuální otázky oborově didaktického výzkumu.
  3. Pedagogické rozvržení látky a plánování výuky ve výchově k občanství, občanském a společenskovědním základu na základních a středních školách. Edukační média a využití IT.
  4. Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a společnost (dle RVP ZV a RVP G). Konkretizace jednotlivých vzdělávacích oborů a cílové zaměření oblasti. Průniky se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět, s průřezovými tématy, s klíčovými kompetencemi, včetně uvedení příkladů.
  5. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Člověk ve společnosti (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  6. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Člověk jako jedinec (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  7. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Člověk, stát a hospodářství (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  8. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Člověk, stát a právo (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  9. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Mezinárodní vztahy a globální svět (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  10. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Člověk jako jedinec (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  11. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Člověk ve společnosti (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  12. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Občan ve státě (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  13. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Občan a právo (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  14. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Mezinárodní vztahy, globální svět (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  15. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Úvod do filozofie a religionistiky (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
  16. Průřezová témata v rámcových vzdělávacích programech (charakteristika, tematické okruhy, možnosti aplikace ve výuce, přínos, možná negativa).

 

Podrobnosti o studijním plánu:

Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.

 

Učitelství pro střední školy – Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol

Povinné předměty:

Zkratka předmětu

Název předmětu

Garant předmětu

KVS NDI1Q

Didaktika vzdělávacího oboru 1

Dr. Gabriela Cingelová

KVS NFISQ

Filozofie jako systém

Doc. Zdeněk Novotný

KVS NSOVQ

Sociologie výchovy

Doc. Giuseppe Maiello

KVS NDI2Q

Didaktika vzdělávacího oboru 2

Dr. Gabriela Cingelová

KVS NFIGQ

Finanční gramotnost

Dr. Alena Opletalová

KVS NVSSQ

Vývoj správy a samosprávy

Dr. Pavel Krákora

KVS NAEVQ

Aplikovaná etika a výchova k občanství

Dr. Tomáš Hubálek

KVS NFIAQ

Filozofická antropologie

Doc. Zdeněk Novotný

KVS NPRGQ

Právní gramotnost

Dr. Zdenka Nováková

KVS NRTFQ

Rozbor textů současné filozofie

Doc. Zdeněk Novotný

KVS NCEFQ

Česká filozofie

Doc. Zdeněk Novotný

KVS NTVVQ

Teorie výchovy a výchova k občanství

Doc. Antonín Staněk

 

Učitelství pro střední školy – Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior

Povinné předměty:

 

Zkratka předmětu

Název předmětu

Garant předmětu

KVS DV1@

Didaktika výchovy k občanství a společenských věd 1

Doc. Antonín Staněk

KVS OI@

Občan a ideologie

Doc. Karel Konečný

KVS OP@

Občanská participace

Dr. Pavel Krákora

KVS UPU@

Ústavnost a parlamentarismus pro učitele

Dr. Pavel Kopeček

KVS VFO@

Vývoj a formy občanství

Doc. Karel Konečný

KVS PNVO@

Vybrané sociální otázky současnosti pro učitele

Doc. Martina Cichá

KVS PKZ@

Psychologie v každodenním životě

Doc. Irena Plevová

KVS DV2@

Didaktika výchovy k občanství a společenských věd 2

Doc. Antonín Staněk

KVS TPV@

Teorie a proměny výchovy k občanství

Doc. Antonín Staněk

KVS CF1@

Člověk a jeho filozofické myšlení 1

Dr. Tomáš Hubálek

KVS CF2@

Člověk a jeho filozofické myšlení 2

Dr. Tomáš Hubálek

 KVS CMD@

Člověk a jeho myšlenkový a duchovní svět

Dr. Tomáš Hubálek

KVS DV3@

Didaktika výchovy k občanství a společenských věd 3

Doc. Antonín Staněk

KVS SN@

Společnost a náboženství

Dr. Pavel Krákora

KVS AEV@

Aplikovaná etika a etická výchova

Dr. Tomáš Hubálek

KVS PTV@

Průřezová témata ve výchově k občanství

Dr. Tomáš Hubálek