Nástupnický studijní program: Logopedie
Typ studia: magisterské
Forma studia: prezenční
Kontaktní osoba za pracoviště: prof. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
Informace pro studenty:
Studentky dostudovávající ještě akreditaci studijního oboru Logopedie (studijní program Speciální pedagogika) platnou od roku 2016 nemohou absolvovat současné SZZ studijního programu Logopedie, jelikož původní sdružená SZZ nebyla navázána na prohloubení psychologických disciplín pro nový předmět SZZ Psychologie pro speciální pedagogy (např. neměly předměty typu A ZT – Psychologická diagnostika, Základy psychologie 1 a Základy psychologie 2, Základy psychoterapeutické intervence, a typu B PV Psychologie zdraví a nemoci), a nemohou ani absolvovat novou SZZ Speciální pedagogika (nová akreditace má některé nové předměty typu A i B (např. typu A ZT – Inkluzivní pedagogika, typu B PV – Zraková intervence ve speciální pedagogice a předměty speciálněpedagogické absolvovali ve variantě „Základy …“ ), protože v jejich verzi programu/oboru měli spojení do jednoho předmětu SZZ Psychologie a speciální pedagogika.
U SZZ předmětu Praktická zkouška z diagnostiky a terapie poruch komunikace to vůbec nelze, protože neměly např. povinnost připravovat si portfolia k SZZ, nebyla opora o tolik diagnostických a terapeutických materiálů, neměly některé předměty typu B (PV- Lexikologie, Analytické, stimulační a terapeutické přístupy v poruchách komunikace, PZ Reflektivní repetitorium logopedické teorie a praxe – obsahově změněné, neměly dvojnásobnou dotací o cvičení doplněný předmět PZ Bilingvismus a multikulturní prostředí pro logopedy).
Předměty (A) z původní akreditace bez náhrady v nové akreditaci
Filozofie výchovy
Základy filozofie a výchovy
Základy fonetiky a fonologie
Psychologie krizových situací
Sociologie rodiny
Rozvoj zdravotní gramotnosti
Lingvistický seminář pro logopedy
Didaktiky češtiny pro cizince v logopedii
Psychoterapie 1
Specifika moderní komunikace pro logo
Psychoterapie 2
Státní závěrečná zkoušky
Původně SZZ – Logopedie, surdopedie, Speciální pedagogika a zákl. psychologie,
nový SP SZZ – Logopedie, surdopedie, Prakt. zk. z diagn. a terapie poruch kom., Psychologie pro specialní pedagogy, Speciální pedagogika
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Podrobnosti zde.
Nástupnický program: Speciální pedagogika – andragogika
Typ studia: bakalářské
Forma studia: prezenční/kombinovaná
Kontaktní osoba za pracoviště: doc. PhDr. Vojtech Regec, Ph.D.
Informace pro studenty:
Níže jsou uvedeny předměty, které jsou pouze v akreditaci nové a ve staré akreditaci tedy nejsou a nejsou tam ani žádné podobné, které by se daly uznat z pohledu akreditace nové:
Obecná pedagogika, Sociologie rodiny, Základy andragogiky, Interkulturní výchova a vzdělávání, Praktický výcvik v komunikaci s klientem, Základy psychoterapie, Gerontagogika, Psychologie osobnosti, Specifické poruchy učení, Vypracování bakalářské práce, Psychologické aspekty komunikace v rodině s jedincem, Plánování zaměřené na člověka, Poradenství pro pozůstalé, Kazuistický seminář, Rozhovor jako intervenční metoda, Prevence syndromu vyhoření, Teorie a praxe VTI, Zpracování závěrečné práce s využitím PC, Práce s elektronickými informačními zdroji, Kvalitativní a kvantitativní výzkum, Prezentace kvalifikační práce.
Dále, v nové akreditaci je rozsah prací stejný, jen jsou jinak pojmenované. SZZ jsou stejné.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Podrobnosti zde.
Nástupnický program: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika
Typ studia: magisterské
Forma studia: prezenční/kombinovaná
Kontaktní osoba za pracoviště: doc. Mgr. Michal Růžička, Ph.D.
Informace pro studenty:
Níže jsou uvedeny předměty, které jsou pouze v akreditaci nové a ve staré akreditaci tedy nejsou a nejsou tam ani žádné podobné, které by se daly uznat z pohledu akreditace nové:
V případě varianty akreditace 2009: První pomoc, Úvod do studia českého jazyka, Český jazyk – morfologie, Český jazyk – syntax, Matematika – úvod do studia, Matematika – elementární aritmetika 1, Seminář z obecné psychologie, Základy psychologie 2, Teorie tělesné výchovy, Obecná pedagogika, Seminář k obecné pedagogice, Pedagogická praxe 1 s reflexí, Tělesná výchova s didaktikou 2, Pedagogická komunikace, Seminář k didaktice primárního vzdělávání, Digitální technologie v primárním vzdělávání, Technika a rozvoj technické tvořivosti, Úvodní speciálněpedagogická praxe s reflexí, Anglický jazyk v primárním vzdělávání 3, Anglický jazyk v primárním vzdělávání 4, Český jazyk – stylistika, Úvod do teorie literatury, Literatura pro děti a mládež, Rizika online komunikace pro učitele, Matematika – elementární aritmetika 2, Matematika – geometrie, Tělesná výchova s didaktikou 3, Integrovaný společenskovědní základ, Alternativní vzdělávací koncepce v primárním vzdělávání, Školní pedagogika, Tělesná výchova s didaktikou 4, Tvorba kurikula pro primární vzdělávání, Pedagogická diagnostika, Didaktika technické výchovy, Didaktika anglického jazyka pro primární vzdělávání 1, Didaktika anglického jazyka pro primární vzdělávání 2, Didaktika literární výchovy, Tělesná výchova s didaktikou 5, Metodologie pedagogického výzkumu, Úvod do aktivního občanství, Propedeutika psychopedie, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Asistivní technologie, Sociálněprávní propedeutika, Poruchy autistického spektra, Vícenásobné postižení, Sexualita osob se zdravotním postižením, Expresivně-intervenční přístupy ve SPP, Techniky práce s talentovanými, Vypracování diplomové práce, Práce s elektronickými informačními zdroji, Metodologie empirického výzkumu, Zpracování závěrečné práce s využitím PC, Studentská výzkumná a odborná činnost 1, Studentská výzkumná a odborná činnost 2, Kazuistický seminář, Prezentace kvalifikační práce.
V případě varianty akreditace 2015: Úvod do studia českého jazyka, Český jazyk – morfologie, Český jazyk – syntax, Matematika – úvod do studia, Matematika – elementární aritmetika 1, Teorie tělesné výchovy, Obecná pedagogika, Seminář k obecné pedagogice, Pedagogická praxe 1 s reflexí, Tělesná výchova s didaktikou 2, Pedagogická komunikace, Seminář k didaktice primárního vzdělávání, Digitální technologie v primárním vzdělávání, Technika a rozvoj technické tvořivosti, Úvodní speciálněpedagogická praxe s reflexí, Český jazyk – stylistika, Úvod do teorie literatury, Literatura pro děti a mládež, Rizika online komunikace pro učitele, Matematika – elementární aritmetika 2, Matematika – geometrie, Tělesná výchova s didaktikou 3, Integrovaný společenskovědní základ, Alternativní vzdělávací koncepce v primárním vzdělávání, Školní pedagogika, Tělesná výchova s didaktikou 4, Tvorba kurikula pro primární vzdělávání, Tvorba kurikula pro primární vzdělávání, Pedagogická diagnostika, Didaktika technické výchovy, Didaktika literární výchovy, Tělesná výchova s didaktikou 5, Metodologie pedagogického výzkumu, Úvod do aktivního občanství, Propedeutika psychopedie, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Sociálněprávní propedeutika, Poruchy autistického spektra, Vícenásobné postižení, Techniky práce s talentovanými, Vypracování diplomové práce, Práce s elektronickými informačními zdroji, Metodologie empirického výzkumu, Zpracování závěrečné práce s využitím PC, Studentská výzkumná a odborná činnost 1, Studentská výzkumná a odborná činnost 2, Kazuistický seminář, Prezentace kvalifikační práce.
Státní závěrečné zkoušky
Původní SZZ – Český jazyk s didaktikou, Pedagogika a psychologie 1. stupně ZŠ, Speciálněpedagogické poradenství, + 2 x pedie,
Nový SP – Český jazyk s didaktikou, Pedagogika a psychologie primární školy, + 2 pedie
Některá klíčová témata v původních akreditacích nejsou vůbec obsažena.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Podrobnosti zde.
Nástupnický program: Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy
Typ studia: bakalářské
Forma studia: prezenční/kombinovaná
Kontaktní osoba za pracoviště: doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
Informace pro studenty:
Níže jsou uvedeny předměty, které jsou pouze v akreditaci nové a ve staré akreditaci tedy nejsou a nejsou tam ani žádné podobné, které by se daly uznat z pohledu akreditace nové:
Metodologie empirického výzkumu, Obecná pedagogika 1, Obecná pedagogika 2, Základy poradenství, Seminář z vývojové psychologie, Seminář z patopsychologie, Teorie a metodika výchovy 1, Prevence rizikového chování, Školní didaktika, Cvičení ke školní didaktice, Právo pro učitele, Seminář k závěrečné práci, Vypracování bakalářské práce, Základy andragogiky, E-Bezpečí – prevence, edukace, intervence, Historické proměny výchovy, Srovnávací pedagogika, Seminář z obecné psychologie, Seminář ze sociální psychologie, Teorie a metodika výchovy 2, Praktikum výzkumných aktivit, Práce s elektronickými informačními zdroji, Zpracování závěrečné práce s využitím PC, Prezentace kvalifikační práce.
Dále, v nové akreditaci pouze u SZZ předmětu Speciální pedagogika je přidána oblast pedagogické propedeutiky. SZZ jsou stejné.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Podrobnosti zde.
Nástupnický program: Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy
Typ studia: navazující magisterské
Forma studia: prezenční/kombinovaná
Kontaktní osoba za pracoviště: doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
Informace pro studenty:
Níže jsou uvedeny předměty, které jsou pouze v akreditaci nové a ve staré akreditaci tedy nejsou a nejsou tam ani žádné podobné, které by se daly uznat z pohledu akreditace nové:
Specifické poruchy učení 2, Inkluzivní pedagogika, Speciálněpedagogická diagnostika 2, Vypracování diplomové práce, Diplomový seminář, Kvalitativní a kvantitativní výzkum, Metodologie spec. ped. Výzkumu, Studentská výzkumná a odborná činnost 1, Studentská výzkumná a odborná činnost 2, Prezentace kvalifikační práce, Empirický výzkum.
Dále, v nové akreditaci SZZ jsou stejné.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Podrobnosti zde.
Nástupnický program: Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika
Typ studia: bakalářský
Forma studia: prezenční/kombinovaná
Kontaktní osoba za pracoviště: prof. PhDr. PaeDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
Informace pro studenty:
Níže jsou uvedeny předměty, které jsou pouze v akreditaci nové a ve staré akreditaci tedy nejsou a nejsou tam ani žádné podobné, které by se daly uznat z pohledu akreditace nové:
Základy pedagogiky, Biologie dítěte, Mateřský jazyk, Hudební nauka, Interkulturní výchova v MŠ, Obecná didaktika, Kresba a grafika (praktikum), Nástrojové praktikum 1, Digitální technologie v předškolním vzdělávání, Nástrojové praktikum 2, Sociální psychologie, Didaktika předškolního vzdělávání, Matematická pregramotnost, Praktikum modelování a prostorové tvorby, Komunikativní dovednosti učitele MŠ, Projektování kurikula MŠ, Didaktika hudební výchovy, Pedagogická psychologie, Pedagogická diagnostika, Praktikum dramatické výchovy, Předplavecká příprava a základy plavání, Didaktika TV, Didaktika výtvarné výchovy, Společenskovědní a přírodovědná pregramotnost, Literární praktikum, Propedeutika elementárního čtení a psaní, Edukační přístupy k dětem s SVP 1, Preventivní zdravotní TV dětí PV, Diagnostika školní zralosti, Poruchy autistického spektra, Edukační přístupy k dětem s SVP 2, Nadané dítě v MŠ, Bezpečnost a ochrana zdraví, Prevence sociálně patologických jevů, Profesní etika učitele MŠ, Literatura pro děti, Vypracování bakalářské práce, Technická pregramotnost, Praktikum čtenářské pregramotnosti, Praktikum hudebně pohybových her, Psychomotorika, Praktikum technické výchovy, Praktikum poznávání přírody (zima), Praktikum matematické pregramotnosti, Praktikum pohybových her, Technologie vzdělávání se zaměřením na předškolní věk, Praktikum poznávání přírody (jaro), Praktikum poznávání společnosti, Environmentální výchova v praxi MŠ, Asistentská praxe v MŠ, Podpora zdraví a rozvoj zdravotní gramotnosti, Výchova ke zdraví s akcentem na výživu dětí, Praktikum k pedagogické diagnostice, Kvalitativní a kvantitativní výzkum, Zpracování závěrečné práce s využitím PC, Prezentace kvalifikační práce, Práce s elektronickými informačními zdroji.
Dále, v nové akreditaci je další SZZ z Českého jazyka a dětské literatury.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Podrobnosti zde.
Nástupnický program: Vychovatelství a speciální pedagogika
Typ studia: bakalářský
Forma studia: prezenční/kombinovaná
Kontaktní osoba za pracoviště: doc. Mgr. Jiří Kantor, Ph.D.
Informace pro studenty:
Níže jsou uvedeny předměty, které jsou pouze v akreditaci nové a ve staré akreditaci tedy nejsou a nejsou tam ani žádné podobné, které by se daly uznat z pohledu akreditace nové:
Obecná pedagogika, Obecná didaktika, Sociální pedagogika, Seminář z pedagogiky volného času, První pomoc, Teorie a metodika výchovy 1, Seminář k teorii a metodice výchovy 1, Základy hudebních zájmových aktivit, Základy výtvarných zájmových aktivit, Úvod do přírodovědných zájmových aktivit, Základy pracovně technických zájmových aktivit, Sexualita osob se zdravotním postižením, Teorie a metodika výchovy 2, Seminář k teorii a metodice výchovy 2, Kurikulum školských zařízení, Zážitková pedagogika, Prevence rizikového chování, Základy specifických poruch učení, Poruchy autistického spektra, Vypracování bakalářské práce, Práce s elektronickými informačními zdroji, Zpracování závěrečné práce s využitím PC, Kvalitativní a kvantitativní výzkum, Prezentace kvalifikační práce.
Dále, v nové akreditaci již není SZZ Pedagogika volného času a psychologie, naopak jsou 2 nové SZZ předměty Teorie a metodika výchovy mimo vyučování a Speciální pedagogika.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Podrobnosti zde.