Nástupnický studijní program: Historie se zaměřením na vzdělávání maior
Typ studia: bakalářský
Forma studia: prezenční
Kontaktní osoba za pracoviště: doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.
Informace pro studenty:
Při změně akreditace došlo zejména k formálním změnám v tom smyslu, že byly vytvořeny předměty typu Seminární práce k…, které v původní akreditaci samostatně nebyly, nicméně jejich obsah byl součástí i předmětů původní akreditace. Nově se v nové akreditaci objevily jako povinné předměty Dějepis v kurikulu sekundární školy 1 a 2, které byly v původní akreditaci obsaženy pod jiným názvem jako povinně volitelné.
Okruhy ke státním závěrečným zkouškám zůstaly v původní i nové akreditaci stejné.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Specializace v pedagogice – Historie se se zaměřením na vzdělávání
Povinné předměty:
Zkratka předmětu |
Název předmětu |
Garant předmětu |
KHI/XDSP |
Dějiny starověku |
PhDr. Ivana Koucká, Ph.D. |
KHI/XDP |
Dějiny pravěku |
Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D. |
KHI/XDSDH |
Seminář k děj. starověku DH |
PhDr. Ivana Koucká, Ph.D.‘ |
KHI/XUH |
Úvod do hist. práce a hist. proseminář |
prof. PhDr. Jana Burešová, CSc. |
KHI/XDS |
Dějiny středověku |
doc. Mgr. Jan Stejskal, M.A., Ph.D. |
KHI/XDRN |
Dějiny raného novověku |
prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D. |
KHI/XD19 |
Dějiny 19. století |
doc. Mgr. Radmila Švaříčková Slabáková, Ph.D. |
KHI/XD20 |
Dějiny 20. století |
prof. PhDr. Jana Burešová, CSc. |
Studijní program – Historie se zaměřením na vzdělávání maior
Povinné předměty:
Zkratka předmětu |
Název předmětu |
Garant předmětu |
KHI/XDPS |
Seminář z dějin pravěku |
Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D. |
KHI/XDSP |
Dějiny starověku |
Mgr. Patrik Paštrnák, M.A., D.Phil. |
KHI/XUH |
Úvod do hist.práce a hist.proseminář |
prof. PhDr. Jana Burešová, CSc., prof. PhDr. David Papajík, Ph.D. |
KHI/YDP |
Dějiny pravěku |
Mgr. Pavlína Kalábková, Ph.D. |
KHI/XDS |
Dějiny středověku |
doc. Mgr. Jan Stejskal, M.A., Ph.D. |
KHI/XSP1 |
Seminární práce k dějinám středověku |
doc. Mgr. Jan Stejskal, M.A., Ph.D. |
KHI/XDRN |
Dějiny raného novověku |
doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D. |
KHI/XSP2 |
Seminární práce k dějinám ran. novověku |
doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D. |
KHI/XD19 |
Dějiny 19. století |
doc. Mgr. Radmila Švaříčková Slabáková, Ph.D. |
KHI/XSP3 |
Seminární práce k dějinám 19. století |
doc. Mgr. Radmila Švaříčková Slabáková, Ph.D. |
KHI/XD20 |
Dějiny 20. století |
prof. PhDr. Jana Burešová, CSc. |
KHI/XSP4 |
Seminární práce k dějinám 20. století |
prof. PhDr. Jana Burešová, CSc. |
KVS/DK1@ |
Dějepis v kurikulu sekundární školy 1 |
PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D. |
KVS/DK2@ |
Dějepis v kurikulu sekundární školy 2 |
PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D. |
Nástupnický studijní program: Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior
Typ studia: bakalářský
Forma studia: prezenční/kombinovaná
Kontaktní osoba za pracoviště: PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.
Informace pro studenty:
Při změně akreditace některé předměty byly přesunuty do navazujícího magisterského studijního programu, některé zůstaly ve shodném obsahu v nové akreditaci, některé odpovídají původním předmětům částečně, některé byly vytvořeny nově a v původní akreditaci nebyly obsaženy. Níže tyto čtyři kategorie uvádíme.
- Předměty, které byly z původní akreditace přesunuty do navazujícího magisterského studia v akreditaci aktuálně platné:
Dějiny náboženství; Filozofie 1 a 2.
- Předměty, které zůstaly z původní akreditace obsahově shodné ve stávající akreditaci:
Metodika seminárních a kvalifikačních prací; Základy etiky 1 a 2.
- Předměty, které z původní akreditace odpovídají částečně obsahově těm, které jsou ve stávající akreditaci:
Historie českých zemí 1 a 2; Teorie politické vědy; Politické systémy; Dějiny evropské integrace; Sociologie; Teorie právní vědy; Mezinárodní vztahy, Výchova k občanství a společenskovědní základ v kurikulárních dokumentech; Základy ekonomie 1 a 2.
- Předměty, které byly ve stávající akreditaci vytvořeny nově:
Člověk ve společnosti; Sociální etika a morálka pro učitele, Duševní hygiena; Státní správa a samospráva pro učitele; Výchova k demokracii; Mezikulturní psychologie; Aktuální témata současné společnosti.
Změny v obsahu povinných předmětů se odrazily i v podobě znění tematických okruhů pro SZZ. Konkrétně byly vypuštěny okruhy z filozofie (č. 19-23) a náboženství (č. 12-15) a částečně z politologie (č. 6). Přibyly okruhy z vlastivědného základu (č. 18), dějin kultury (č. 1), globalizace (č. 9), oborově didaktický základ studijního programu (č. 11 a 12).
Zbývající původní okruhy (tj. 1-5, 7-11 a 16-18) zůstaly obsahově podobné i v novém znění okruhů pro SZZ.
Níže uvádíme úplné znění původních okruhů k SSZ a okruhů ze stávající akreditace.
Okruhy původní akreditace:
- Československo a Česká republika v evropském historickém kontextu 20. století: postavení Československa v meziválečné Evropě, Československo jako součást sovětského mocenského bloku, postavení České republiky v současné mezinárodní politice.
- Politický systém První československé republiky (1918-1938) – ústava, rozdělení státní moci, nejdůležitější politické proudy a směry.
- Národní a národnostní vývoj českých zemí, Československa a České republiky od národního obrození do současnosti.
- Totalitní a nedemokratické režimy v Československu v období 20. století – charakter a cíle nacistické okupace a základní etapy vývoje československé společnosti v letech 1948–1989.
- Významné osobnosti a jejich koncepce české a československé státnosti a politiky: Karel IV., František Palacký, T. G. Masaryk, Václav Havel.
- Politika v pojetí vybraných myslitelů – Platón, Aristoteles, Niccolo Machiavelli, Thomas Hobbes, John Locke, Samuel P. Huntigton.
- Hlavní politické ideologie – konzervatismus (E. Burke), liberalismus (J. Locke), socialismus (K. Marx), fašismus (B. Mussolini).
- Nedemokratické politické systémy a jejich výrazné příklady – totalitarismus a autoritářství, totalitní systémy nacistického Německa a SSSR.
- Volby, volební právo a volební systémy – vymezení, rozdíly a příklady konkrétních zemí (Velká Británie, USA, Francie, SRN, ČR).
- Politické strany – jejich vymezení a funkce. Základní typy stranických systémů. Stranický systém České republiky.
- Příčiny, průběh a výsledky integrace Evropy po 2. světové válce včetně alternativních integračních projektů. Evropská unie – její orgány a principy fungování.
- Křesťanství – základní principy a charakteristika, vznik a historický vývoj.
- Judaismus – základní principy a charakteristika, vznik a historický vývoj. Stát Izrael.
- Islám – základní principy a charakteristika, vznik, historický vývoj a současnost.
- Významná „východní“ náboženství – buddhismus, hinduismus, čínská náboženství.
- Etika jako vědní disciplína, její předmět, význam a druhy, Kantovo pojetí vztahu etiky a morálky.
- Hlavní etická témata a velké osobnosti etiky (včetně konkretizace a aktualizace na soudobou společnost) v antice (Platón; Aristoteles, Epikúros, Zénón z Kitia), středověku (T. Akvinský) a renesanci (B. Spinoza).
- Hlavní etická témata a velké osobnosti etiky (včetně konkretizace a aktualizace na soudobou společnost) v novověku (J. Bentham, J. S. Milll; I. Kant; F. Nietzsche) a v současnosti (paradigma diskurzivní a evoluční etiky; T. Halík).
- Filosofie a její jednotlivé disciplíny v historii a současnosti, vztah ke speciálním vědám. Příklady otázek a problémů v jednotlivých filozofických disciplínách.
- Vznik filozofie a její rozvoj v antice, nejvýznamnější antické filozofické školy a jejich představitelé, ústřední filozofické myšlenky Sókrata, Platóna a Aristotela.
- Charakter, etapy a představitelé středověké filozofie, patristika, scholastika a spor o univerzálie.
- Hlavní směry a představitelé filozofie renesance a novověku, empirismus, racionalismus, I. Kant.
- Nejvýznamnější filozofické proudy 19. a 20. století a jejich představitelé – Hegel, Comte, Marx, Nietzsche, Dewey, Husserl, Jaspers ad.
Okruhy stávající akreditace:
- Proměny a role masových médií v moderní společnosti.
- Vznik a vývoj koncepce lidských práv a charakteristika jejich aktuálního stavu na
- vybraných příkladech.
- Možnosti uplatnění demokratických principů v ČR.
- Složky a orgány státní moci a jejich základní funkce.
- Základní charakteristika politického, volebního a stranického systému v ČR.
- Základní pojmy a principy ekonomie a příklady ekonomických teorií.
- Evropská integrace po 2. světové válce. EU. Vztah EU a ČR.
- Významné mezinárodní vládní i nevládní organizace (mimo EU).
- Současné mezinárodní a mezietnické konflikty ve světě. Jejich příčiny a příklady.
- Charakteristika, příčiny, pozitivní i negativní důsledky globalizace. Příklady jejích
- projevů v ČR i ve světě.
- Charakteristika odborných obsahů klíčových společenskovědních disciplín ve
- vzdělávacích oblastech RVP ZV.
- Charakteristika odborných obsahů klíčových společenskovědních disciplín ve
- vzdělávacích oblastech RVP G.
- Etika jako vědní disciplína (její předmět, význam, druhy).
- Hlavní etická témata a velké osobnosti v antice.
- Hlavní etická témata a velké osobnosti etiky ve středověku.
- Hlavní etická témata a velké osobnosti etiky v novověku.
- Hlavní etická témata a směry v moderní společnosti.
- Státní symboly, svátky a významné dny ČR – jejich geneze a význam
- Významné osobnosti české historie a jejich koncepce české a československé státnosti
- a politiky (Karel IV., F. Palacký, T. G. Masaryk, V. Havel ad.)
- Nejvýznamnější mezníky československé a české historie 20. a 21. století
- Totalitarismus a autoritářství (charakteristika, rozdíly a konkrétní příklady)
- Národní a národnostní vývoj českých zemí, Československa a České republiky ve 20.
- a 21. století.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Specializace v pedagogice – Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání
Povinné předměty:
Zkratka předmětu |
Název předmětu |
Garant předmětu |
KVS BDNAQ |
Dějiny náboženství |
Doc. Giuseppe Maiello |
KVS BEZ1Q |
Základy ekonomie 1 |
Dr. Alena Opletalová |
KVS BFI1Q |
Filozofie 1 |
Doc. Zdeněk Novotný |
KVS BSOCQ |
Sociologie |
Doc. Giuseppe Maiello |
KVS BEZ2Q |
Základy ekonomie 2 |
Dr. Alena Opletalová |
KVS BFI2Q |
Filozofie 2 |
Doc. Zdeněk Novotný |
KVS BHZ1Q |
Historie českých zemí 1 |
Dr. Pavel Kopeček |
KVS BTEPQ |
Teorie politické vědy |
Dr. David Hampl |
KVS BZE1Q |
Základy etiky 1 |
Dr. Tomáš Hubálek |
KVS BHZ2Q |
Historie českých zemí 2 |
Dr. Pavel Kopeček |
KVS BPSYQ |
Politické systémy |
Dr. David Hampl |
KVS BZE2Q |
Základy etiky 2 |
Dr. Tomáš Hubálek |
KVS BDEVQ |
Dějiny evropské integrace |
Dr. David Hampl |
KVS BMSEQ |
Metodologický seminář |
Dr. Pavel Krákora |
KVS BTPRQ |
Teorie právní vědy |
Dr. Zdenka Nováková |
KVS BVOSQ |
Výchova k občanství a společenskovědní základ v kurikulárních dokumentech |
Doc. Antonín Staněk |
KVS BMVZQ |
Mezinárodní vztahy |
Dr. David Hampl |
Studijní program – Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior
Povinné předměty:
Zkratka předmětu |
Název předmětu |
Garant předmětu |
|
Člověk ve společnosti |
Doc. Martina Cichá |
|
Kultura a její proměny |
Doc. Martina Cichá |
|
Sociální teorie pro učitele |
Dr. Pavel Neumeister |
|
Člověk a jeho identita |
Dr. Pavel Kopeček |
|
Kultura a její proměny – seminář |
Dr. Pavel Kopeček |
|
Sociální etika a morálka pro učitele |
Dr. Tomáš Hubálek |
|
Významné kapitoly světových dějin pro učitele |
Dr. Pavel Kopeček |
|
Vlastivědný základ |
Dr. Pavel Kopeček |
|
Člověk a hospodářství |
Dr. Alena Opletalová |
|
Člověk a právo |
Dr. Zdena Nováková |
|
Duševní hygiena |
Doc. Irena Plevová |
|
Člověk a stát |
Doc. Karel Konečný |
|
Etické principy lidských práv pro učitele |
Dr. Tomáš Hubálek |
|
Státní správa a samospráva pro učitele |
Dr. Pavel Krákora |
|
Výchova k demokracii |
Dr. Pavel Krákora |
|
Mezikulturní psychologie |
Dr. Lucie Váchová |
|
Aktuální témata současné společnosti |
Dr. Pavel Krákora |
|
Člověk a globální svět |
Doc. Karel Konečný |
|
Globalizace a mezinárodní spolupráce pro učitele |
Dr. Pavel Krákora |
|
Moderní evropská státnost pro učitele |
Dr. Pavel Kopeček |
|
Člověk a jeho etická dimenze |
Dr. Tomáš Hubálek |
|
Člověk a jeho etická dimenze – seminář |
Dr. Tomáš Hubálek |
|
Výchova k občanství v kurikulu I |
Doc. Antonín Staněk |
|
Výchova k občanství v kurikulu II |
Doc. Antonín Staněk |
Nástupnický studijní program: Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior
Typ studia: navazující magisterský
Forma studia: prezenční
Kontaktní osoba za pracoviště: doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.
Informace pro studenty:
Oproti původní akreditaci došlo v té nové ke zvýšení počtu povinných předmětů orientovaných na didaktickou složku praktické přípravy budoucích učitelů dějepisu (předměty Cvičení z didaktiky dějepisu 1,2,3). Spíše formální změnou je pak v nové akreditaci zařazení povinných předmětů Souborná zkouška z trendů a nauky o pramenech I a II, které byly i v původní akreditaci obsaženy v rámci diplomových modulů. Okruhy státních závěrečných zkoušek zůstaly v původní i nové akreditaci stejné, mnohem větší důraz je ale nyní v rámci těchto okruhů kladen na výukové uplatnění oborové složky studovaného programu.
Okruhy ke SZZ viz zde.
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Učitelství pro střední školy – Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol
Povinné předměty:
Zkratka předmětu |
Název předmětu |
Garant předmětu |
KVS/NDDD1 |
Didaktika dějepisu I |
PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D. |
KVS/ NDDD2 |
Didaktika dějepisu II |
PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D. |
KVS/ NDDD3 |
Didaktika dějepisu III |
PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D. |
Studijní program – Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior
Povinné předměty:
Zkratka předmětu |
Název předmětu |
Garant předmětu |
UDD1 |
Didaktika dějepisu 1 |
doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D. |
CD1@ |
Cvičení k didaktice dějepisu 1 |
PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D. |
UDD2 |
Didaktika dějepisu 2 |
doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D. |
CD2@ |
Cvičení k didaktice dějepisu 2 |
PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D. |
CD3@ |
Cvičení k didaktice dějepisu 3 |
PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D. |
USZT1 |
Souborná zkouška z trendů a nauky o pramenech I. |
Mgr. et Mgr. Michaela Antonín Malaníková, Ph.D. ad. |
USZT2 |
Souborná zkouška z trendů a nauky o pramenech II. |
Mgr. et Mgr. Michaela Antonín Malaníková, Ph.D. ad. |
Nástupnický studijní program: Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior
Typ studia: navazující magisterský
Forma studia: prezenční/kombinovaná
Kontaktní osoba za pracoviště: doc. PhDr. Karel Konečný, CSc.
Informace pro studenty:
Při změně akreditace některé předměty byly z navazujícího magisterského studia převedeny do nové akreditace bakalářského studia, některé předměty zůstaly ve shodném obsahu i v nové akreditaci, některé odpovídají původním předmětům částečně, některé byly vytvořeny nově a v původní akreditaci nebyly obsaženy.
Níže tyto čtyři kategorie uvádíme.
- Předměty, které byly z původní akreditace navazujícího magisterského studia přesunuty do bakalářského studia v akreditaci aktuálně platné:
Finanční gramotnost; Právní gramotnost.
- Předměty, které zůstaly z původní akreditace obsahově shodné ve stávající akreditaci:
Didaktika vzdělávacího oboru 1 a 2; Aplikovaná etika a výchova k občanství; Teorie výchovy a výchova k občanství.
- Předměty, které z původní akreditace odpovídají částečně obsahově těm, které jsou ve stávající akreditaci:
Filozofie jako systém; Sociologie výchovy; Vývoj správy a samosprávy; Filozofická antropologie; Rozbor textů současné filozofie; Česká filozofie.
- Předměty, které byly ve stávající akreditaci vytvořeny nově:
Občan a ideologie; Občanská participace; Ústavnost a parlamentarismus pro učitele; Vývoj a formy občanství; Psychologie v každodenním životě; Společnost a náboženství; Průřezová témata ve výchově k občanství.
Změny v obsahu povinných předmětů se odrazily i v podobě znění tematických okruhů pro SZZ. V obou akreditacích jsou okruhy rozděleny do dvou částí – tzv. humanitního a společenskovědního základu a didaktiky oboru.
Pro část humanitního a společenskovědního základu platí, že některé zkušební okruhy z původní akreditace zůstaly obsahově podobné (2-21), některé byly vypuštěny (1, 22) a některé byly pro stávající akreditaci nově formulovány (7).
Pro část okruhů z oborové didaktiky platí, že některé zkušební okruhy z původní akreditace zůstaly obsahově podobné (1-18, 20, 23), některé byly vypuštěny (19, 21, 22, 24).
Níže uvádíme úplné znění původních okruhů k SSZ a okruhů ze stávající i aktuálně platné akreditace.
Okruhy původní akreditace:
Humanitní a společenskovědní oborový základ studijního oboru
- Evropská integrace po 2. světové válce. Evropská unie a její instituce. Česká republika a EU.
- Občanská společnost – vymezení a tradice. Občanská společnost v Československu a v České republice.
- Charakteristika politického systému v Československu v letech 1948–1989. Proces tranzice a jeho projevy v české společnosti.
- Charakteristika politického, stranického a volebního systému v České republice.
- Filozofie staré Číny. Konfucianismus a taoismus.
- Největší předsokratovští antičtí filozofové a aktuálnost jejich učení pro utváření obrazu světa a společnosti.
- Aktuálnost filozofie Sokrata, jeho současníků, následovníků i myslitelů pozdní antiky pro současnost.
- Filozofie patristiky a scholastiky – zdroje inspirace pro moderní myšlení.
- Změna paradigmatu v novověké filozofii – racionalismus, empirismus, Kant a konec staré metafyziky, „moderní“ myšlení a jeho důsledky.
- Německá pokantovská filozofie – nové vidění přírodní i společenské reality.
- Filozofie pragmatismu a jeho hlavní a pedagogické zásady. W. James, J. Dewey.
- Kritická teorie Frankfurtské školy a její hlavní představitelé. E. Fromm, J. Habermas.
- Hermeneutika – H. G. Gadamer.
- Scientismus a antropologismus v nejvýznamnějších směrech filozofie 20. století, motivy vzniku postmodernismu.
- České filozofické myšlení od svých počátků do 19. století a jeho odkaz pro budoucnost.
- T. G. Masaryk a pozdější česká filozofie, úsilí o vědeckou pravdu.
- Etika jako vědní disciplína, její předmět, význam a druhy, Kantovo pojetí vztahu etiky a morálky.
- Etické a morální hodnoty a jejich historická a společenská podmíněnost (vymezení, členění, vlastnosti). Konkretizace a aktualizace na postmoderní společnost.
- Aplikovaná etika (význam, charakteristika, klíčová aktuální témata). Aplikovaná etika v profesi pedagoga. Vytváření etických kodexů a jejich význam.
- Podoby vztahu etiky a náboženství, možná pozitiva i negativa jednotlivých poměrů.
- Etické koncepce v monoteistických náboženstvích (judaismus, křesťanství, islám).
- Filozofické a jiné formy ateismu, jejich vývoj a význam (pozitivní a negativní).
Oborová a předmětová didaktika výchovy k občanství, občanského a společenskovědního základu
- Oborová didaktika společenských věd – mezioborová disciplína pedagogického zaměření.
- Vědecký výzkum v oborové didaktice, druhy, úrovně. Aktuální otázky oborově didaktického výzkumu.
- Význam, cíle a úkoly společenských věd ve výchovně vzdělávacím procesu na základních a středních školách. Historie oboru.
- Odborné obsahy psychologie a sociologie ve vzdělávacích oblastech RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ.
- Odborné obsahy politologie a ekonomie ve vzdělávacích oblastech RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ.
- Odborné obsahy filozofie ve vzdělávacích oblastech RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ. Hlavní specifika didaktiky filozofie. Systematický a historický přístup k výuce filozofie.
- Odborné obsahy etiky a religionistiky ve vzdělávacích oblastech RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ.
- Evropská dimenze ve výchově k občanství – minulost a současnost.
- Základní pedagogické dokumenty v procesu tvorby předmětového didaktického systému.
- Didaktická analýza jako stěžejní metoda předmětové didaktiky.
- Učebnice a další edukační média v práci učitele výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu.
- Osobnost učitele výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu. Příprava učitele výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu na výuku (plánování učiva – ročníkový a tematický plán, plán na jednotlivé vyučovací hodiny, metody a formy).
- Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova ve vzdělávacích oblastech základního a gymnaziálního vzdělávání. Charakteristika, přínos a tematické okruhy.
- Průřezové téma Výchova demokratického občana v základním vzdělávání. Charakteristika, přínos, tematické okruhy.
- Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech v základním a gymnaziálním vzdělávání. Charakteristika, přínos, tematické okruhy.
- Průřezové téma Multikulturní výchova v základním a gymnaziálním vzdělávání. Charakteristika, přínos, tematické okruhy.
- Průřezové téma Environmentální výchova v základním a gymnaziálním vzdělávání. Charakteristika, přínos, tematické okruhy.
- Průřezové téma Mediální výchova v základním a gymnaziálním vzdělávání. Charakteristika, přínos tematické okruhy.
- Tvorba školního vzdělávacího programu pro základní a gymnaziální vzdělávání a vzdělávání na středních odborných školách.
- Informační technologie ve výuce výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu.
- Projektové vyučování ve výchově k občanství a občanského a společenskovědního základu.
- Plánování a příprava besed, exkurzí a soutěží školy v návaznosti na ŠVP ve výchově k občanství a občanského a společenskovědním základu.
- Klíčové kompetence ve výuce výchovy k občanství a společenskovědního základu v základním a gymnaziálním vzdělávání a na středních odborných školách.
- Tvorba testových úloh, hodnocení a evaluace ve výchově k občanství a občanském a společenskovědním základu.
Okruhy stávající akreditace:
Humanitní a společenskovědní oborový základ studijního oboru
- Volební právo a jeho vývoj. Volby a volební systémy
- Občanská společnost – vymezení, vznik, formování a tradice. Subjekty občanské společnosti. Občanská společnost v Československu a České republice
- Občanská participace a její formy
- Hlavní politické ideologie (konzervatismus, liberalismus, socialismus) – vznik a stručný vývoj do současnosti, charakteristika a významní představitelé
- Totalitní ideologie (komunismus, fašismus, nacismus) – charakteristika, představitelé a historické zakotvení
- Občanská práva a povinnosti – vznik, vývoj jejich pojetí a aktuální stav v současnosti
- Významné mezníky ústavněprávního vývoje v Československu (1918–1992)
- Ústavní systém a rozdělení státní moci v České republice
- Aplikovaná etika (význam, charakteristika, klíčová aktuální témata). Aplikovaná etika a axiologie v profesi pedagoga. Tvorba etických kodexů a jejich význam
- Paradigma Etické výchovy v českém kurikulu (principy, zásady, myšlenkové zdroje, metody). Přínosy a slabá místa celého konceptu
- Filozofie a její jednotlivé obory, vztah filozofie k vědeckému myšlení, směry ve filozofii reflektující vědecké myšlení: pozitivismus (A. Comte), novopozitivismus (B. Russel, L. Wittgenstein, R. Carnap), Popperův kritický racionalismus., filozofie mysli (A. Turing, J. Searle, D. Dennett)
- Vztah filozofie a náboženství. Filozofové a směry 19. a 20. století vycházející z předpokladu existence boha: S. Kierkegaard, filozofie dialogu (M. Buber, E. Lévinas), a další. Filozofická kritika náboženství (F. Nietzsche, L. Feuerbach). Teistický vs. ateistický existencialismus a hlavní představitelé
- Vznik filozofie a její rozvoj v antice. Předsokratovská antická filozofie, vrcholné období antické filozofie (Sokrates, Platón, Aristoteles) a pozdní antická filozofie (Plotínos, stoicismus, aj.)
- Charakter, etapy a představitelé středověké filozofie, patristika, scholastika a spor o univerzálie
- Politická filozofie v pojetí vybraných myslitelů – Platón, teoretikové společenské smlouvy (Hobbes, Locke, Rousseau), Niccolo Machiavelli a další
- Filozofie 17. a 18. století, vymezení empirismu a racionalismu, jejich hlavní představitelé, epistemologie Immanuela Kanta
- Důraz na koncept pravdy a pravdivého poznání v české filozofii (Jan Hus, Bernard Bolzano, J. A. Komenský, T. G. Masaryk)
- Německá idealistická filozofie 19. století (Fichte, Schelling, Hegel) a její kritická recepce: marxismus, pozitivismus (A. Comte), S. Kierkegaard a další
- Vlivy skepticismu a problematika relativismu ve filozofii: antický skepticismus, Descartova skepse jako východisko pro pravdivé poznání, poststrukturalismus (R. Rorty, J. F. Lyotard, J. Derrida aj.), postmoderna (M. Foucault, P. Feyerabend)
- Pragmatismus (Ch. S. Pierce, W. James, J. Dewey), vliv analytické filozofie a vznik neopragmatismu (W. V. O. Quine, R. Rorty)
- Kritické reakce na pozitivismus: fenomenologie (E. Husserl, M. Heidegger, J. Patočka), hermeneutika (H. -G. Gadamer), filozofie života (W. Dilthey, H. Bergson, H. Driesch)
- Definice náboženství a základní pojmy (teologie, religiozita, sekularizace, nová religiozita). Funkce náboženství a teorie jeho vzniku. Typologie náboženství (teistická: monoteistická, polyteistická vs. neteistická), zjevená vs. mystická, literární vs. neliterární)
- Křesťanství. Vztah křesťanství a judaismu, osobnost Ježíše ve vztahu k judaismu, historický vývoj (vznik, ustavení základních křesťanských dogmat, reformace, protireformace, moderní podoba křesťanství), základní charakteristika, nová křesťanská náboženská hnutí.
- Judaismus – základní principy a charakteristika, vznik a historický vývoj. Stát Izrael. Recepce judaismu v křesťanství a islámu. Židovská mystika a kabala
- Islám – základní principy a charakteristika, vznik, historický vývoj a současnost. Vztah islámu ke křestanství a judaismu, hlavní proudy a směry islámu, systém etiky a právní vědy islámu
- Významná „východní“ náboženství – buddhismus, hinduismus, čínská náboženství. Nová náboženská hnutí na nich založená
Oborově didaktický základ
- Společenský význam, cíle, místo, funkce a nejvýznamnější historické mezníky výchovy k občanství, občanského a společenskovědního základu v edukačním procesu na základních a středních školách. Výchova k občanství a Společenské vědy z pohledu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
- Interdisciplinární a mezioborový charakter oborové didaktiky společenských věd, vědecký výzkum v oborové didaktice, druhy, úrovně, aktuální otázky oborově didaktického výzkumu.
- Pedagogické rozvržení látky a plánování výuky ve výchově k občanství, občanském a společenskovědním základu na základních a středních školách. Edukační média a využití IT.
- Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a společnost (dle RVP ZV a RVP G). Konkretizace jednotlivých vzdělávacích oborů a cílové zaměření oblasti. Průniky se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět, s průřezovými tématy, s klíčovými kompetencemi, včetně uvedení příkladů.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Člověk ve společnosti (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Člověk jako jedinec (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Člověk, stát a hospodářství (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Člověk, stát a právo (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP ZV Mezinárodní vztahy a globální svět (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Člověk jako jedinec (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Člověk ve společnosti (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Občan ve státě (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Občan a právo (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Mezinárodní vztahy, globální svět (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru RVP G Úvod do filozofie a religionistiky (očekávané výstupy, obsahy učiva). Podoby a návrhy didaktické transformace učiva do praxe, včetně příkladů vhodných metod a forem výuky. Zařazení oboru do tematických plánů ŠVP. Přesahy oboru do klíčových kompetencí a průřezových témat.
- Průřezová témata v rámcových vzdělávacích programech (charakteristika, tematické okruhy, možnosti aplikace ve výuce, přínos, možná negativa).
Podrobnosti o studijním plánu:
Pro studenty pro přihlášení na Portál UPOL – Prohlížení.
Učitelství pro střední školy – Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol
Povinné předměty:
Zkratka předmětu |
Název předmětu |
Garant předmětu |
|
Didaktika vzdělávacího oboru 1 |
Dr. Gabriela Cingelová |
|
Filozofie jako systém |
Doc. Zdeněk Novotný |
|
Sociologie výchovy |
Doc. Giuseppe Maiello |
|
Didaktika vzdělávacího oboru 2 |
Dr. Gabriela Cingelová |
|
Finanční gramotnost |
Dr. Alena Opletalová |
|
Vývoj správy a samosprávy |
Dr. Pavel Krákora |
|
Aplikovaná etika a výchova k občanství |
Dr. Tomáš Hubálek |
|
Filozofická antropologie |
Doc. Zdeněk Novotný |
|
Právní gramotnost |
Dr. Zdenka Nováková |
|
Rozbor textů současné filozofie |
Doc. Zdeněk Novotný |
|
Česká filozofie |
Doc. Zdeněk Novotný |
|
Teorie výchovy a výchova k občanství |
Doc. Antonín Staněk |
Učitelství pro střední školy – Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior
Povinné předměty:
Zkratka předmětu |
Název předmětu |
Garant předmětu |
|
Didaktika výchovy k občanství a společenských věd 1 |
Doc. Antonín Staněk |
|
Občan a ideologie |
Doc. Karel Konečný |
|
Občanská participace |
Dr. Pavel Krákora |
|
Ústavnost a parlamentarismus pro učitele |
Dr. Pavel Kopeček |
|
Vývoj a formy občanství |
Doc. Karel Konečný |
|
Vybrané sociální otázky současnosti pro učitele |
Doc. Martina Cichá |
|
Psychologie v každodenním životě |
Doc. Irena Plevová |
|
Didaktika výchovy k občanství a společenských věd 2 |
Doc. Antonín Staněk |
|
Teorie a proměny výchovy k občanství |
Doc. Antonín Staněk |
|
Člověk a jeho filozofické myšlení 1 |
Dr. Tomáš Hubálek |
|
Člověk a jeho filozofické myšlení 2 |
Dr. Tomáš Hubálek |
KVS CMD@ |
Člověk a jeho myšlenkový a duchovní svět |
Dr. Tomáš Hubálek |
KVS DV3@ |
Didaktika výchovy k občanství a společenských věd 3 |
Doc. Antonín Staněk |
KVS SN@ |
Společnost a náboženství |
Dr. Pavel Krákora |
KVS AEV@ |
Aplikovaná etika a etická výchova |
Dr. Tomáš Hubálek |
KVS PTV@ |
Průřezová témata ve výchově k občanství |
Dr. Tomáš Hubálek |